Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 21 juli 2015

Ny utmaning: Olika föremål har olika namn!

Av Åsa - 21 juli 2015 15:33

Efter succén med Do as I do tar jag mig an en ny utmaning tillsammans med Prinsessan: Olika föremål heter olika saker! Jag tror att detta kommer att bli MYCKET svårare för henne, eftersom hon från början haft svårt för ordförståelsen (jämfört med Valle som jag misstänker pratar svenska språket flytande...). Hon har mycket lättare att se och förstå visuella signaler, jag tror det var därför Do as I do var så naturligt för henne.


Jag har bestämt mig för tre föremål:

  1. En röd strumpa med en knut på, "Strumpan"
  2. En röd gummileksak, "Fire"
  3. En metallapport, "Apport"

Jag har medvetet valt olika material och ord som låter olika.


Planen är att först introducera föremålen ett och ett, och se hur hon vill markera. Sedan jobba med ett "varmt" föremål och ett eller två "kalla", för att kunna öka förståelsen för att just det varma föremålet är det viktiga. Och till slut kunna lägga ut flera varma föremål, och hon lyssnar och väljer rätt!

Jag kommer att använda hennes filt att utgå ifrån, och stå bakom henne så att hon inte får någon hjälp av mitt kroppsspråk eller min blick.

Jag väntar mig att detta tar betydligt längre tid än tre dagar...;)




 
 
mujkans

mujkans

23 juli 2015 19:36

Fy bubblans vad inspirerande att kika in på din blogg! :-) verkligen mycket att testa med kommande vovven! Tack! 😄

http://mujkans.blogg.se

Åsa

24 juli 2015 10:31

Roligt att höra! Lycka till :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Skapa flashcards