Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Fortsatt framåt

Av Åsa - 14 september 2013 15:01

Morgonpromenader är balsam för själen...

 

Ibland är det just de bitarna som jag uppskattar mest med att ha hund: att bara hänga tillsammans, till ömsesidig glädje. De "hundar" sig på sitt håll, jag går i mina tankar trygg i vetskapen om att de har koll på mig och helst vill vara hos mig - men just nu på lite avstånd. Stresshantering!

Prinsessan tränar inkallning, både enkla och svåra. Hon har HÖG belöningsförväntan = hon kommer som en blixt :)

 

Och oavsett vad som händer vet hon att hon har sitt "crew" som alltid ställer upp på henne. Valle och Mårran tar hand om sin lilla kompis!

 

Och hjälper mig med aktiveringen. Tack och lov - den här typen av fysisk aktivitet fungerar bara i glada hundars lag!

 

 

 


Men det räcker INTE med några softa promenixer för att få någon lugn stund hemmavid! Prinsessan klagar högljutt "jag har trååååkigt" när de stora hundarna sover middag. Matte lyder snällt - jag är överlycklig över att ha en liten skugga som vill träna lika mycket som jag vill! På agendan för valpkursen står just nu:

* Att kunna cirkla runt en kloss, hela varvet, i höger och vänstervarv.

* Backa framför föraren.

* Lekutveckling.

* Sätta tassen mot en tasstarget som jag håller - lära sig korsa frambenen och sitta vackert.

* 2på2av (kontaktfält)

Och själv lägger jag till:

* Springa runt ett föremål, börja lägga på signal

* Signalkontroll på ligg

* sitt - stanna, ligg - stanna, stå - stanna

* Komma i fotposition, starter och halter

* Lära in externbelöning


Cirkla runt klossen var relativt enkelt att få fram, och med lite träning kan hon nu båda hållen - behövs bara lite mer flyt:

Backandet visade sig vara ett problem! Jag tänkte fånga det i vardagen, men konstaterade efter två dagar att hon inte backar naturligt - hon skuttar och hoppar. Så det blev shaping! Så här långt har vi kommit:

Och här fick jag med lite 2på2av också! Jag har inga planer på agility, men vem vet?


Lekutvecklingen jobbar vi med hela tiden. Jag försöker få fram lek överallt, med bra grepp. För det mesta släpper hon på "tack", men jag prioriterar intensitet framför självkontroll och ser det snarast som lite bra när hon vill fortsätta en stund till! Jag tänker också på att köra pass med ENBART lek för att stärka upp de sämre delarna, och byta leksak OFTA. Hon har sina favvisar och jag vill utöka antalet! Samtidigt tänker jag också på att träna full fart mot mig så fort hon fått ett föremål, och prioriterar att hon kommer in framför att föremålet kommer in (och kommer båda är det julafton). Jag lär mig av mina misstag! :)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards