Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Stämma i bäcken och många bäckar små

Av Åsa - 20 oktober 2013 09:01

Efter att ha kampanjat fasaner några dagar blev det snabbt skillnad! Redan för en vecka sedan märkte jag att "fasan" började få betydelsen" håll kontakt, det lönar sig", och ett par dagar till så verkade hon inte ens höra dem längre. Jag har jobbat huvudsakligen på två sätt:

1. Ren motbetingning, så fort en fasan har ljudit har x antal godisbitar hamnat på marken framför Prinsessan.

2. Sedan har jag direkt gått in i en titta-lek. Ögonblicket hon lyft nosen från godisbitarna har jag klickat, gett godis från mig, och bett henne titta mot fasanen. Klick igen INNAN hon börjar skälla, ny godisbit, nytt "titta". Upprepa tills hon intye längre är intresserad av att titta, utan bara vill jobba vidare (har tagit max fem reps).


Titta-leken har fungerat suveränt på alla mina hundar, på allt de har reagerat på från "otäcka" hundar till skuggor på väggen till läskiga hästar. Två saker som jag tror är nyckeln: att jag säger "titta" INNAN hunden hunnit titta på egen hand (den "smiter" inte, utan jag ber den att göra det) och att jag klickar INNAN den hunnit skälla. Jag jobbar med motbetingning: att titta på det läskiga leder till godis, Premack: kontakt med matte ger tillgång till att göra det man helst vill - titta på det läskiga, och operant inlärning: tyst tittande ger klick. Om jag timar fel och hunden hinner skälla så kallar och lockar jag den mot mig, ökar gärna avståndet till det läskiga lite, men klickar inte.


Jag tror också helt och fullt att det är lättare att stämma i bäcken än att försöka dämma upp en hel fors - problembeteenden brukar inte försvinna av sig själva. Ta tag i dem på en gång!


Och när vi pratar om strömmande vatten - vi har på sistone börjat binda ihop alla de smådelar som vi har tränat till lite längre kedjor. Dels för nyttan i att börja lägga ihop saker (göra fler saker innan belöning) dels för att börja träna baklängeskedjning (viktigt koncept i min träning när det gäller momenten), men framför allt för att jag blir så glad när det fungerar! Kanske sträcker jag gummibandet liiiite långt när jag bara måste testa ett komplett ställande eller läggande under gång - men det sitter! Hon fattar! Det är långt ifrån perfekt (och därför behöver jag hålla huvudet kallt och faktiskt göra saker ordentligt, krypa innan vi börjar springa 100 meter liksom), men det känns fantastiskt att våra grunder och småbitar håller för att meckas lite med. Många bäckar små blir en hel tävlingshund till slut!


Tävlingsmässig status:

Platsliggning: börjar få förståelse för stadgan. Kör 10-30 sekunder, varierar plats, med och utan utlagd belöning, olika störningar från mig, max fem meter ifrån henne. Grupp med stora hundarna.

Tandvisning: inte påbörjat...

Linförighet: Start och stopp helt OK, bra fokus och hyfsat uthållighet rakt fram. Börjat träna svängar separat, börjat sätta ihop. Fokus på korrekt position och högt huvud i svängarna.

Läggande: Behöver lägga lite krut på signalkontroll stå/ligg, för att få till snabba lägganden varje gång. Behöver träna på blött gräs. Bra stadga, bra uppsitt!

Inkallning: Bra stadga, bra fart! Inte börjat sätta ihop med ingångar, vill ha ännu bättre tryck hela vägen fram til mig först.

Ställande: Blir lång i kroppen, men snabbt och bra stadga. Ska jag våga plocka upp hoppstå som hon gör typ jämt utan att jag klickat det en enda gång, eller riskerar jag att skapa ett hopp-monster? Jobba med target istället? Måste fundera.

Apportering: Blir alldeles varm och glad...ettans klar, har bra delar till tvåan.

Hopp: Inkallning över hinder...få springa OCH hoppa! Hur svårt kan det vara ;)



Just nu tänker jag mycket stadga i träningen, och jobbar med att få lugn och bra position i fria följet (hon hamnar lätt långt fram). Och det börjar bli dags att träna lite uthållighet - tidtagaruret fram!


Det är ROLIGT att träna hund!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards